Ja hem acabat les exposicions orals sobre la música rock per part de l'alumnat de 3r i, com a mostra, us enllaço alguns dels treballs d'enguany. Cal millorar l'expressió escrita, així com la recerca i selecció de la informació, però cal reconèixer l'esforç de la majoria de nois i noies de 3r per fer una presentació original. Esperem que us agradin!
La trobada de grups de música de secundària de Lleida Secundària Rock 2012 ja està en marxa i una desena d'instituts han confirmat la seva participació al concert que farem al Cafè-Teatre de l'Escorxador el 17 d'abril. Nosaltres, com a centre fundador, no hi podíem faltar i, donat que és la desena edició, hi haurà algunes sorpreses que ja anirem desvetllant...
Enguany hi participarem amb els nois i noies de 4t d'ESO que han format part del grup aquests darrers dos anys (Jasmina, Oriol, Arnau C., Arnau M., Christian W., Clara, Pol i Xavier) i amb el següent repertori. Us hi esperem!
Eagles - Hotel California
Lax'n'Busto - Tinc fam de tu
Joan Jett - I love rock'n'roll
Us recordo els dies d'assaig (sempre dimecres de 13.30 a 14.30 h): 22 i 29 de febrer, 14 i 21 de març i 11 d'abril (més algunes hores de pati... i el que faci falta!).
A classe sempre intento posar exemples
auditius d’estils diversos encara que, com és lògic, tots tenim les
nostres preferències. Per exemple, una de les meves debilitats (de la clàssica ja
en parlarem en un altre escrit) és el jazz i, per això, el treballem força durant
el primer trimestre de 3r i, a més, acostumo a posar sovint audicions d’aquesta música a la resta de cursos.
Ara bé, per experiència, he constatat que és
un estil que els costa d'entendre a la majoria de nois i noies i que s’allunya força dels seus gustos musicals. Per motivar-los una mica he anat elaborant material didàctic sobre el tema com la
WebQuest sobre el blues o el JClic sobre el jazz... però no n’hi ha prou.
Reflexionant sobre aquesta qüestió he pensat
alguns cops que potser una part del problema és que la majoria dels intèrprets -com passa també amb la música clàssica- són músics adults i que l'alumnat veu el jazz, malgrat
el seu origen popular, com una música més aviat elitista i per a gent gran.
Amb tot això, el curs passat vam tenir l’oportunitat
d’escoltar l’Orquestra de Cambra del Conservatori de Lleida, formada per
adolescents que estudien el grau professional, i vaig comprovar que l’alumnat estava molt més atent al veure que els intèrprets eren nois i noies com ells. Potser, doncs, no n’hi ha prou amb
escoltar i veure música de qualitat sinó que cal pensar també en qui la
interpreta.
Per tant, si podia trobar intèrprets de
jazz de la seva edat, potser això els cridaria més l’atenció vers aquest estil però poques vegades he escoltat jazz interpretat per adolescents. Buscant, buscant, però,
vaig trobar l’extraordinària Sant Andreu Jazz Band la qual, sota la genial direcció
de Joan Chamorro, aplega un conjunt de nois i noies (amb la meravellosa veu de
l’Andrea Motis) que interpreten jazz a un nivell realment sorprenent.
Us enllaço un parell de vídeos com a exemple.
Si després d’escoltar-los encara no us
agrada una mica el jazz és que, realment, no us agrada el jazz, què hi
farem!
1. Sant Andreu Jazz Band al Palau de la Música
interpretant el divertit “Bli blip” de Duke Ellington
2. L’Andrea Motis cantant i tocant el clàssic “Basin
Street blues”
Avui, dia 16 de febrer, l’alumnat de 3r ha gaudit d’una fantàstica actuació musical en directe al poliesportiu de l’institut. Es tracta d’un espectacle didàctic sobre la història de la música rock a càrrec dels músics lleidatans: Òscar Gutiérrez, guitarra i veu, Ramon Codina, baix i veu i Miquel Àngel Capets, bateria.
Ens han interpretat alguns temes bàsics de la música rock, des dels inicis fins al rock català i, entre les cançons, ens han explicat petits detalls històrics i musicals que feien més entenedores les audicions.
L'alumnat s’ho ha passat d’allò més bé amb el recital perquè, malgrat tota la tecnologia que envolta actualment els nois i noies, no hi ha res que pugui substituir la bona música en directe!
Un instrument és un objecte que produeix sons mentre que un/a intèrpret és la persona que el toca. Per exemple, el/la violinista és la persona que toca un violí; ara bé, cal vigilar en no confondre intèrpret amb compositor/a perquè, encara que poden ser la mateixa persona, el/la compositor/a és qui crea la música.
Però, com s'agrupen els intèrprets? quines són les formacions musicals més usuals?
Per introduir el tema, us deixo una breu presentació. Per cert, sabríeu completar els buits amb les veus i els instruments corresponents?
El dimecres 1 de febrer del 2012, l'alumnat de 1r d'ESO va anar a l'Auditori Enric Granados a veure l'espectacle "Històries de la música" a càrrec de la Banda Municipal de Lleida. L'audició constava de fragments d'obres clàssiques relacionades amb diversos fets històrics (la conquesta de València per Jaume I, la volta al món de Magallanes, les aventures de l'hongarès Háry János i la lluita de Greenpeace contra la captura incontrolada de balenes).
Pels comentaris posteriors dels nois i noies al fòrum que vam obrir al moodle el concert els va agradar força, especialment per poder veure en directe tots els instruments d'una banda simfònica, encara que també han dit que la música era una mica monòtona...